flesjes spuiten leeg

• maarten

Ik ben een liefhebber van bieren zoals Westmalle triple, Leffe triple en Hoegaarden grand cru. De laatste maanden is er wat geks met deze bieren. Voorheen kon ik een flesje vrijwel direct nadat ik het had gekocht openen zonder dat de inhoud er bruisend uit spoot. De laatste maanden heb ik heel vaak dat ik zeer voorzichtig een flesje moet openen om te voorkomen dat de hele inhoud er uit komt zetten.

Ook als ik een flesje 24 uur rustig laat staan heb ik hier last van.

Een kennis heeft precies hetzelfde. Voorheen nooit problemen maar nu regelmatig spuit flesjes.

Heeft iemand dit zelfde probleem of misschien een verklaring voor dit fenomeen ?

• Ruud

Ik heb in het bierblad “bierpassie” iets gelezen over dat door een brouwfout bij een belgisch speciaalbier maar welke? Ik moet even kijken….

Info volgt!

• Hank Dussen

Dit komt omdat er een probleem is (geweest) met het gerst in België.

Dit gerst schijnt relatief “nat” geweest te zijn en leidt er toe dat veel Belgische bieren nagisten op de fles, terwijl dit niet de bedoeling is.

O.a. Afflichem heeft hier grote problemen mee (gehad).

Mijn advies: probeer eens wat bier uit een ander land. Ik zag op www.bierenzo.nl een mooie verzameling Amerikaans bier. De “Old Scratch amber lager” is te gek.

HD

• maarten

Hartelijk dank voor de reacties.

Gisterenavond maakte ik twee flesjes Leffe tripel open. Het eerste flesje gaf geen problemen, bij het tweede echter moest onmiddellijk de duim erop en eer ik het flesje uit kon schenken was het al half leeg. Ik ga idd eens op zoek naar ander bier want dit is niet leuk meer.

• Hank Dussen

Hier een echte Nederlandse Tripel:

http://www.bierenzo.nl/product_info.php?cPath=84_89_94&products_id=424

Hoewel ik geen fan ben van Tripels, valt deze van de IJ brouwerij nog wel mee.

Lekkerder nog vind ik de Deugniet, maar dat is weer een Belg…