In principe drink ik geen bier dat met 19,5% mais gebrouwen is, dus drink ik geen Hollands bier.
Mais geeft vet af, waardoor het bier niet of slecht schuimt.
Dan wordt een schuimmiddel toegevoegd genaamd “Montol”.
Waarschijnlijk betreft het “cobaltcitraat”.
Bier dat niet volgens het Reinheitsgebot gebrouwen is, mist de nodige frisheid.
Het succes in Nederland van het Belgisch bier is ook weer een gevolg van verkeerde smaak op grond van de nederlandse voorliefde voor zoete dranken. Oranjeboom (ook 19,5% mais) is ook zoeter gaan brouwen om die reden neem ik aan.
De belgen doen dat met onverteerbare suikers die door de enzymen niet kunnen worden omgezet in alcohol. Maar niet verteerbaar door de enzymenis ook niet verteerbaar dus door de mens, Vandaar dat een paar “palmpjes” knap zwaar kunnen liggen.
Haal altijd mijn bier in Duitsland. Warsteiner van de fles is een van de lekkerste. Maar Licher bier van een goede tap is voor mij onovertroffen. Van de fles minder.
En Oettinger bier is gelukkig een stuk frisser zonder de bekende hollandse bijsmaakjes en bovendien door Lidl makkelijker bereikbaar. Ook het DUITSE Grols bier is perfekt. Ken je dat dan drink je het hollandse Grols niet meer.
Het is een teken aan de wand dat Grolsch met een tweedeklas bier in Nederland bovenaan kan staan.
Hier is het een probleem dat de nederlander over bier nauwelijks iets weet. Hij drinkt ook niet, hij zuipt. Dus gaan de hollandse brouwerijen op de goedkoopste brouwtoer.