6000e biertje voor mijn verzameling

• harry pinkster

Voor wie nieuwschierig is geworden naar het 6000e, zelf gedronken biertje, in mijn

bierverzameling, de link naar de site:

http://www.pinkgron.nl

De teller staat ondertussen op 6026

vrgr

Harry Pinkster

• jos

Had me ff gebeld,had ik je geholpen .

• Cootje!

Dag Harry,

Gefeliciteerd met de 6000e! Maar even een vraagje, volgens mij verzamel je al een jaar of 25, maar de 5000e ligt nog vrij vers in mijn geheugen. Ik krijg een beetje de indruk dat het verzamelen je steeds sneller afgaat, hoe kan dat? het aanbod moet toch eens slinken? of komt het misschien doordat je in de loop der tijd een steeds beter netwerk hebt opgebouwd van mensen die wat voor je meebrengen uit verre oorden? heb zelf nu ongeveer 1600 flesjes, het blijft leuk, maar ik verzamel toch minder snel…

• Harry Pinkster

Hadie Cootje

Met het woordje Netwerk sla je de spijker op zijn kop

Mede door de komst van internet is het allemaal hard gegaan de laatste jaren.

Op mijn site onder statistieken ook ergens een staatje met nieuwe bieren per jaar

(dikke 400 per jaar de laatste tijd)

Ook het steeds meer bezoeken van festivals, proefavonden (Pint) helpt enorm.

En niet te vergeten, de goede vakantielanden uit te zoeken!

Overigens: Op mijn pagina met credits geef ik steeds weer wie weer heeft bijgedragen aan de nieuwe aanwas.

Gelukkig staan er alweer ruim 100 klaar die nog lekker geproefd moeten worden.

Het mooie is dat het allemaal geen haast heeft.

groeten

Harry Pinkster

Bierverzamelaar

• MO

Harrie,

kun je me nog eens uitleggen waarom je nooit proefnotities plaatst? Ik ben altijd wel benieuwd wat jij van de bieren vindt.

mvg

martin

www.muifelbrouwerij.nl

• harry pinkster

natuurlijk

De belangrijkste reden hiervan is dat ik mijn mening niet wil opdringen aan anderen.

Daarnaast is mijn smaak natuurlijk de laaatste jaren ontwikkeld en kan een smaakbeleving die een paar jaar geleden gedaan is nu de plank voledig misslaan.

Als ik bedenk dat ik in de beginjaren niets van porters moest hebben, kan ik mezelf wel voor de kop slaan. Nu vind ik porters over het algemeen bier met verrassende smaakkenmerken en kwaliteiten.

Ik probeer zoveel mogelikjk mensen zover te krijgen zoveel mogelijk bieren te proeven en dat te behouden wat ze ZELF lekker vinden. Tot slot is smaakbeleving naar mijn mening iets persoonlijks. Als ik iets vind smaken naar een bepaald ingredient kan iemand anders er wel heel iets anders uithalen. Vaak hebben we beide dan gelijk.

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is geworden.

Tot slot, ik was al eens eerder op je site geweest. Ziet er goed uit, helaas ben ik je bieren nog nergens tegengekomen.

vrgr

Harry Pinkster

Bierverzamelaar

• Job Kroon

Hoi Harry,

Het hebben van een mening en het vertellen wat die mening is, is in mijn ogen absoluut niet hetzelfde als een mening opdringen.

Zelf ben ik momenteel, als lid van een proefpanel, druk bieren aan het proeven en te beschrijven wat ik van die bieren denk. Dit voor een boek dat volgend voorjaar gaat verschijnen.

Juist het om- en opschrijven van de smaakbeleving zorgt ervoor dat je (nog veel meer dan anders) kritisch naar je smaakpapillen luistert. Dat is tenminste bij mij het geval.

Uiteraard is het in de smaak vallen van een bier echt heel persoonlijk. Ook ik maak zelf wel uit wat ik lekker vind. Toch kan het leuk zijn door anderen op de kwaliteiten van een bepaald bier gewezen te worden.

Ik kan het me trouwens niet voorstellen dat een bier dat je ooit als ondrinkbaar hebt gezien nu overheerlijk bent gaan vinden, of andersom. Natuurlijk ontwikkelt de smaak van een bierliefhebber, maar is dat echt zo zwart/wit?

Ik ga weer even verder met m'n huiswerk!

Groeten,

Job Kroon

kijk ook eens op: www.bieretiketten.nl

• harry pinkster

hadie Job

Ik heb het over een tijdsbestek van 25 jaar dus daar zitten echt wel extreme verschillen bij. De smaaknotities die ik maak houd ik mooi voor mezelf, blijft me te persoonlijk.

Het blijft een eigen beleving op deze manier en dat vind ik wel best zo.

Op onze bierproefavonden (Pint) in Groningen merk je helemaal dat er zoveel verschillende smaakervaringen zijn bij een en hetzelfde bier. Vind ik altijd erg lollig.

Ennuh bieretiketten.nl is natuurlijk een van mijn belangrijkste bronnen, vooral de oude etiketten vind ik fantastisch!

Een aanrader voor iedereen dus

groeten

Harry Pinkster

Bierverzamelaar

• Elwin

Dag Harry,

6000 alweer. Goed hoor.

Op naar de 10.000 !

Ik vind het al heel wat dat ik de 1000 gepasseerd ben. :-)

Groet,

Elwin (vindt Peré Noël niet zijn smaak).