tripels

• Frank

heren bedankt, heb al verschillende van de door jullie voorgestelde soorten geproefd en moet zeggen dat er zeer smakelijke bijzitten….maar ja wat voor mij lekker is hoeft dat voor een ander niet te zijn en dat is toch het mooie van proeven en ouwehoeren over bier.gr Frank

• Dick

Rotzooi vind een verkeerde benaming in deze.

De meeste tripels zijn goed tot zeer goed.

De onduidelijkheid bestaat inderdaad in de benaming van het bier. Ik denk echter dat dat voor bijna alle soorten op gaat.

Er is tenminste wel duidelijk wanneer een bier een trappist mag worden genoemd. Laat dat een begin zijn voor eenduidende naamgeving van de soorten.

Misschien dat de biertype gids van Derek Walsh een goede leidraad kan zijn.

• www,bier-tent.nl

Om nog meer duidelijkheid over typen/types te krijgen; Er zijn nu ook erkende abdijbieren. Inderdaad de vastgestelde trappisten, maar ook de lambic bieren kent al een mate van eenduidigheid mbt aangesloten brouwerijen(stekerijen). Men is er wel mee bezig.

Het is maar de vraag of de trappisten van Westmalle met de term dubbel en tripel zijn begonnen. Ik was er uiteraard niet bij, maar in de laat middeleeuwen gaf een brouwer met kruizen de kwaliteit van zijn bier aan. Een kruis voor enkel bier en twee krijzen voor het betere bier. In sommige gevallen 3 kruizen.

• Cootje!

oke, dus daar komen de kruisjes vandaan die jaren geleden ook op de flesjes van la trappe stonden. alleen was het dan zo dat la trappe de kruisjes oplopend van 1 tot 4 kruisjes had. die kwalificering van la trappe klopt dan niet helemaal, maar op zichzelf zijn het leuke feitjes

• www,bier-tent.nl

Dat is nou het veel voorkomend probleem op het gebied van biertypen. Overal is wat van waar, maar niemand weet eigenlijk precies hoe het zit (uitzonderingen door gelaten). Dit komt ook doordat de brouwers zeer creatieve mensen zijn die hun bieren willen laten opvallen. Bij PINT onderneemt men stappen mbt definities op het biergebied. Wellicht komen zij tzt tot een een goed en degelijk type overzicht.

• Frank

la trappe is ook de enige, volgens mij tenminste, een enkel,dubbel,tripel en een quadruppel in zijn assortiment heeft.