Hoi Spijko,
Een berichtje over Veluwe bier, het gaat ver terug. In 1992 heb ik het Ede`s Wijn-en Biergilde opgericht. In dat Gilde zaten toen ook de leden G. Hammink, G.v.d. Kaaden en P. Hopman. Met G. Hammink heb ik in de loop der jaren het idee gehad en bier te ontwikkelen met heidehoning, maar dat idee is toen in de koelkast geraakt omdat wij ons met het bierbrouwen bezig hielden. De heren Hammink, Hopman en v.d.Kaaden zijn gaan leren voor bierkeurmeester en zijn daarin geslaagd. In 2001 zijn zij overgestapt naat Triple W uit Nijmegen omdat zij bij het Ede`s Wijn-en Biergilde wat bierbrouwen betreft niets meer konden leren en is het contact een beetje verloren behalve metG. Hammink, die een straat verder woont. Met hem is het idee om een bier te brouwen met heidehoning weer naar voren gekomen en hij heeft het toen samen met v.d.Kaaden verder ontwikkeld.
Dit heeft geleid tot een presentatie van het Veluwebier in 2005 in de schaapskooi op de Ginkelse heide aan de Heide Koningin. Of er nog meer soorten bier komen,
is mij onbekend, ik hoop van wel ( Ik heb nog een paar leuke recepten voor ze klaar liggen ) Het bier wordt gebrouwen door G. Hammink in de Schele Os, brouwerij in Os.
Met Brouwers groeten
Rob