Veluwebier

• Spijko

Ik was afgelopen weekend op een feest van een collega en daar werd veluwebier getapt, ik had er nog nooit van gehoord maar moet zeggen super biertje. Dacht dat het gewoon Heineken was maar zag later de vaten staan van veluwebier. Weet soms iemand waar dit vandaan komt en of het ook gewoon voor een feestje te regelen is?

• Anton Buiks

Zie voor alle informatie hun website:

http://www.veluwebier.nl

• RBE

Hoi Spijko,

Een berichtje over Veluwe bier, het gaat ver terug. In 1992 heb ik het Ede`s Wijn-en Biergilde opgericht. In dat Gilde zaten toen ook de leden G. Hammink, G.v.d. Kaaden en P. Hopman. Met G. Hammink heb ik in de loop der jaren het idee gehad en bier te ontwikkelen met heidehoning, maar dat idee is toen in de koelkast geraakt omdat wij ons met het bierbrouwen bezig hielden. De heren Hammink, Hopman en v.d.Kaaden zijn gaan leren voor bierkeurmeester en zijn daarin geslaagd. In 2001 zijn zij overgestapt naat Triple W uit Nijmegen omdat zij bij het Ede`s Wijn-en Biergilde wat bierbrouwen betreft niets meer konden leren en is het contact een beetje verloren behalve metG. Hammink, die een straat verder woont. Met hem is het idee om een bier te brouwen met heidehoning weer naar voren gekomen en hij heeft het toen samen met v.d.Kaaden verder ontwikkeld.

Dit heeft geleid tot een presentatie van het Veluwebier in 2005 in de schaapskooi op de Ginkelse heide aan de Heide Koningin. Of er nog meer soorten bier komen,

is mij onbekend, ik hoop van wel ( Ik heb nog een paar leuke recepten voor ze klaar liggen ) Het bier wordt gebrouwen door G. Hammink in de Schele Os, brouwerij in Os.

Met Brouwers groeten

Rob

• Veluwebier

Beste Rob,

Wij hebben met veel intresse de uitleg van het Veluwebier of eigenlijk Veluws Heidebier gelezen. Maar het Veluwebier wat wij verkopen is niet hetzelfde als waar jij over schrijft. Ons Veluwebier wordt in een grote Nederlandse Brouwerij gebrouwen naar eigen recept en is in het leven geroepen als tegenhanger van de grote biermerken die maar steeds duurder worden met hun fusten.

Wij hebben de smaak zo dicht weten te benaderen van de bekende merken dat dit bier met een alc percentage van 5% als ook de vertrouwde merken alle smaakttests glansrijk zal doorstaan. Alleen door rechtstreekse distributie, geen bonussen e.d. kunnen onze fusten voor 20-30 euro goedkoper worden aangeboden.

Dus vandaar onze slogan: Vertrouwde smaak - betaalbare prijs!