Het Reinheitsgebot

• Drinkbaar Nederland

Goeiedag mensen,

Ik heb me enige uren gestort op het zoeken naar info over het Reinheitsgebot. Laatst was er ook al een discussie over het wel of niet houden aan het Reinheitsgebot bij het brouwen van witbier, omdat in het Reinheitsgebot alleen water, gerst en hop staat en geen tarwe. Dit schijnt rond de 16e eeuw gewijzigd te zijn waarna er wel tarwe in mocht.

Weet iemand misschien meer hierover, weet iemand misschien een boek waarin veel over het Reinheitsgebot staat of misschien zelfs een boek over het Reinheitsgebot?

Groetjes,

Edje

http://www.drinkbaarnederland.tk

• Job Kroon

Onderstaande tekst kwam ik tegen op de site van het Twentsch Bierbrouwgilde:

Wat is er van witbier te zeggen? Op de eerste plaats dat het bijna de oorzaak was van het niet doorgaan van de (vorige) duitse eenwording, bijna 500 jaar geleden. Volgens het eerste duitse Reinheitsgebot mocht voor het brouwen van bier uitsluitend gerstemout, hop en water worden gebruikt, met als noodzakelijke toevoeging natuurlijk gist. De regering van de “Freistaat Beiern” eiste echter dat het Reinheitsgebot werd aangapast door er in op te nemen dat ook tarwemout (maar geen ongemoute tarwe!) in bier mag worden verwerkt, en het gebod meteen ook als wet aan te nemen. Zoniet, dan geen groot duits rijk. En het Reinheitsgebot werd aangepast. En het Reinheitsgebot werd een wet.

We schrijven AD 1511, en weten wat de gevolgen zijn. Maar daar willen we de duitse witbieren niet de schuld van geven ….

Wel vreemd dat de Duitsers jarenlang de grens voor bier dat niet volgens het Reinheitsgebot was gebrouwen gesloten hielden, de wet wel in hun eigen voordeel hebben aangepast.