in het oorspronkelijke reinheitsgebot stond ook geen gist vermeld. dat is heden ten dagen toch ook een ingredient (in 1516 werd gist natuurlijk wel gebruikt maar wist men niet wat gist was en deed). Volgens de huidige inzichten mag je ook tarwemout gebruiken onder het Reinheitsgebot. Wat bijvoorbeeld weer niet mag is ongemoute tarwe (eg tarwevlokken) gebruiken. Ziedaar het grootste verschil tussen Duitse Weizens en belgisch witbier: gemoute tarwe en ongemoute tarwe. Ik denk dat de motivatie is dat alles wat gemout is nog onder het reinheitsgebot valt.
Nog even over het zogenaamde eerste weizen: er was een tijd dat het bier uit de groningse stadsbrouwerij gebrouwen werd in de texelse brouwerij. Zowel het texelse als het groningse bieraanbod bevatte weizens. De bieren waren naar mijn bescheiden mening ook identiek: dezelfde brouwsels met een ander etiket. Ik noem dat consumenten verlakkerij. Het is bekend dat in de texelse brouwerij met een standaard korrelgist wordt gebrouwen. Voor een goede weizen bier is een specifieke weizen giststam nodig die de prachtige kruidnagel achtige geuren en smaken geeft. Kortom: de groningse weizen en texelse weizen waren eenvoudige tarwebieren die ver van een goede weizen afstonden. De huidige hoagelwit ken ik niet maar als hij in Duitsland wordt gebrouwen zal het met de kwaliteit wel snor zitten!Drinkbaar Nederland schreef:
>
> Drinkbaar Nederland schreef:
> >
> > Op bijna al mijn Duitse flessen staat een mooi verhaaltje
> > over het Reinheitsgebot. Maar bij de ingrediënten staat ook
> > geen tarwe, maar gerst. Dat is idd wel een goed punt!
> > Onderzoeken jongens! Ik ga ook aan de slag!
>
> Bij de ingrediënten staat wel dat ze tarwemout gebruiken
> (weizenmalz). Dus dan zouden ze zich inderdaad niet aan het
> reinheitsgebot houden!