bokbier

• Frank

Heren,heb afgelopen weekend wat bokbiertjes aangeschaft en zat mij af te vragen of er verschil in smaak is tussen in nederland gebrouwen bokbier en het bokbier uit duitsland of belgie.Ik moet zeggen dat de bokbieren van de kleine brouwerijen (b.v. de leckere of ezelenbok)veel smaakvoller zijn als de massaprodukten van b.v. bavaria of amstel, hoewel die toch ook wel smaken…

• Ingrid

Beste Frank,

Er zit wel degelijk verschil in

De belgiesche is wat pittiger van smaak en voller van kleur als de duitse.

Ik houd mij bij de belgiesche, waarom; je kent het vergelijken met trappist

nico

• Des!ree

De Duitse zijn vaak nog gebrouwen volgens het reinheitsgebot, en de belgische zijn verschillend je hebt Barbar en Leute. barbar heb ik dit jaar niet geproefd maar de Leute wel we haadden hem van tap, maar was te zuur en hebben het teruggestuurd.

En in Nederland zijn er zoveel verschillende bokbieren dat er voor een ieder wel een favoriet is. Ik heb er nu zo'n 25 bokbieren geproefd en mijn favoriete zijn:

Amstel

Ezelen

3 Ringen

Brand

La Trappe

Texels

Sommige bokbieren zijn niet gepasteuriseerd en sommige niet gefilterd, andere hebben geen nagisting. Zo zijn er ook brouwerijen die meerdere soorten graan gebruiken en er zijn bokbieren waar smaken aan toegevoegd zijn.

Tip!!!!!!!

Aanstaande weekend is het bokbier festival in Amsterdam www.pint.nl

• Drinkbaar Nederland

Goeiedag Frank,

Zoals de vorige berichten al aangeven: er is inderdaad een verschil in smaak. Niet alleen bieren uit verschillende landen hebben verschil in smaak, maar ook de grotere en de kleinere merken. De grotere merken liggen qua smaak dichter bij elkaar, dan de kleinere merken. Dit heb ik zelf ondervonden op het bokbierfestival in A'dam vorig jaar. Als je zelf de verschillen daadwerkelijk wil weten, dan moet je de tip van Mathieu opgvolgen!! Kom zelf naar het bokbierfestival in De Beurs van Berlage in A'dam!!

Groetjes,

Edje

http://www.drinkbaarnederland.tk

• Drinkbaar Nederland

Even ter aanvulling op het bericht van Edje:

Het verschil tussen de bokbieren van de grote en kleine brouwerijen is het gevolg van de doelgroep de die diverse brouwerijen proberen te bereiken: de groten brouwerijen willen een zo breed mogelijk publiek aantrekken en houden de smaak dus neutraal. De kleinere brouwerijen willen hun eigen identiteit bewaken door hun eigen specifieke smaak te handhaven. Gevolg daarvan is dat slechts de “fijnproevers” bereikt worden.

Persoonlijk ga ik ook voor de smaak en dus voor de bokken van de kleine brouwerijen.

Groeten,

Cootje

www.drinkbaarnederland.tk

• P.Tent

ik ben gisteren naar het bokbierfestival te Amsterdam geweest. Daar werd het beste bokbier van Nederland bekend gemaakt;

Us Heit - Twels Bok = Nummer 1

Ezelenbock = Nummer 2

en (naar mijn smaak het meest overschatte bokbier ook wel geitewater) Amstel.

Kijk op www.biertent.com onder title 3 voor meer geproefde en besproken bokbieren

• Harry Pinkster

Ik was dus met Peter mee, samen met nog twee bestuursleden van Pint Regio Noord hebben we 25 verschillende bokken geproefd.

(Peter zorgde voor de notities)

Mijn verrassende nr 1 Moerenburg en nr 2 Twels

Harry Pinkster

Bierverzamelaar

http://home.wxs.nl/~pinkgron

Webmaster Pint Regio Noord

http://www.noord.pint.nl

• Frank

Heren wederom bedankt voor jullie reacties ben helaas niet in de gelegenheid om naar het bokbier festival te gaan maar ben wel weer even naar bieren en pintelieren geweest en ga vanavond weer lekker proeven…….

• Drinkbaar Nederland

Goeiedag mensen,

Ik ben gister naar het bokbierfestival geweest, samen met Cootje en m''n vader. Het was weer gezellig en lekker!! We hebben er 21 geproefd en de lekkerste hebben we op het eind nog eens overgedaan. Mijn lekkerste was IJbok en op nummer twee kwam Ankerbok. Deze twee vond ik zelf, van degene die ik geproefd heb, de lekkerste. Ik vond de top drie, die al gegeven is, niet zo bijzonder…

Nou, ik hoop dat iedereen die er is geweest zich goed heeft vermaakt, en als je een top 3 hebt, meldt het dan ff hier!

Groetjes,

Edje

http://www.drinkbaarnederland.tk

• Des!ree

Ik ben zondag geweest, het was erg leuk en gezellig. Alleen blijf ik het jammer vinden van zo'n band, de lokatie is niet erg geschikt voor zo'n bak herrie.

een verrassing was inderdaad Het anker, een erg lekker bokje.

Ezelen blijft top, ook Amstel blijft een goede bok.

mathieu.