Bierbuik

• Bart

Fabel of kotm hete cht door bier?

• Gert-Jan

nou ik denk het wel ja!!

• Drinkbaar Nederland

Ik heb een x ergens gelezen dat het niet door bier komt, maar door een combinatie van alles. Maarja, ik ga het nu uitzoeken dus!!!

• Drinkbaar Nederland

Niet alleen door bier!!!

De bierbuik bij mannen is niet alleen aan veelvuldig cafébezoek te wijten. Volgens Italiaanse wetenschappers hebben sommige mannen aanleg voor een dikke buik door een specifiek gen. Een team van de universiteit van Napels bestudeerde drie genvarianten bij 959 proefpersonen van 25 tot 75 jaar. De mannen met de zogenoemde variant DD kampten meer met overgewicht dan proefpersonen met een ander type van het gen. Het gen produceert een enzym dat een rol speelt bij de regeling van de bloeddruk. Onder 314 mannen die over een periode van twintig jaar zijn onderzocht, hadden personen met de DD-variant twee keer zoveel kans op een dikke buik dan de andere mannen.

Bron: Annals of Internal Medicine, Februari 2003

• Drinkbaar Nederland

Bierbuik is fabeltje

Gepubliceerd op woensdag 15 oktober 2003

Ooit is het idee ontstaan dat bierdrinkers veel zwaarder zijn dan geheelonthouders of mensen die wijn en destillaat drinken. Onzin, zo blijkt nu na een Brits-Tsjechisch onderzoek.

Een buik door bier? Dat moest maar eens echt worden aangetoond. Het onderzoek naar bierbuiken werd in Tsjechië verricht. Tsjechen staan wereldwijd bekend als grote bierliefhebbers. Ongeveer 2000 Tsjechische mannen en vrouwen lieten zich ondervragen en analyseren in een kliniek. Maar wetenschappers konden geen link vinden tussen overgewicht en bier.

Medisch

De mannen en vrouwen die gevraagd zijn voor het onderzoek zijn willekeurig geselecteerd en drinken wel of geen bier. Het onderzoek toont aan dat mannen gemiddeld 3,1 liter bier drinken per week en vrouwen 0,3 liter bier per week. Slechts 3 procent van de mannen hebben in één week tijd meer dan 14 liter gedronken en slechts 5 vrouwen drinken geregeld meer dan 7 liter in de week. Alle deelnemers aan het onderzoek hebben ook een medische keuring ondergaan.

Geen link

De artsen hebben zowel de taille-heup-ratio als de BMI-index van de proefpersonen bestudeerd. Dit zijn metingen die gedaan worden om overgewicht vast te stellen. Maar in geen enkele geval heeft men een verband kunnen leggen tussen bierconsumptie en overgewicht. Met andere woorden: overgewicht door bier drinken bestaat niet en de bierbuik is dus een fabel!

Aanleg

Mocht er een link bestaan tussen het bier en de buik, dan is dit een vage. Volgens de wetenschappers heeft een bierbuik eerder te maken met aanleg. Italiaanse onderzoekers hebben eerder al vastgesteld dat mannen door bepaalde genen aanleg hebben voor het ontwikkelen van een bierbuikje. De onderzoekers blijven er wel bij dat drank met mate geconsumeerd moet worden. Alcohol bevat veel calorieën en kan bij veel inname alsnog leiden tot overgewicht.

Bron: European Journal of Clinical Nutrition, BBC

• Mathieu

Het grootste probleem is denk ik dat je trek krijgt bij het bier drinken en voornamelijk in vet( worst, bitterballen e.d.) Ook gaan de meeste mensen na het bier drinken gelijk naar bed. Je lichaam verbrandt niks meer en zet om in vet.

• joske

Altijd als ik bier drink in het weekend heb ik na het weekend een bierpols,omdat ik dan nogal veel voor de compjoeter zit,is dat ook een gen die dit bepaald bij bierdrinkende mannen en vrouwen?

• Frank

is er ook nog verschil tussen een bierbuik van trappist of gewoon bier, trappist is n.l. zwaarder bier?????Volgens alle deskundigen is het zo dat je de buik niet krijgt van het normaal nuttigen van een biertje maar juist van de dingen eromheen het blokje kaas (van 1 kilo), het bitterballetje enz.Als je die onderzoeken leest dan zie ook dat het nuttigen van een biertje ook heeeeeeeeel gezond is.Gelukkig maar zullen we dan maar zeggen…..

• jos

Bierbuik

Een bierbuik is een vooral bij mannen voorkomende dikke naar voren uitpuilende buik, zonder dat de rest van het lichaam noodzakelijkerwijs dik is.

Zoals de naam al zegt wordt door de meeste mensen aangenomen dat deze buik het gevolg is van veel bierdrinken. Eerder is de bierbuik het gevolg van aanleg en eetgewoonten. Als mannen overgewicht hebben zal het vet zich vooral ophopen op de buik. Dit in tegenstelling tot overgewicht bij vrouwen, dat zich over het algemeen ophoopt op de heupen, de bovenbenen en bovenarmen.

Sommige biersoorten bevatten, anders dan andere alcoholische dranken zoals wijn en jenever, vrij veel suikers. Stevige bierdrinkers krijgen veel van deze suikers binnen, die in het lichaam in vet worden omgezet. Bier is echter vooral een eetlustopwekker, waardoor bij een glas al vlug calorierijke versnaperingen (chips, nootjes, kaas, salami…) verorberd worden. Als ze ook weinig bewegen en veel eten, zullen bierdrinkers overgewicht ontwikkelen: een bierbuik, of moeten we zeggen, chipsbuik