Hoelang na vervaldatum is bier nog drinkbaar

• F.J.H. Laarmans

Doordat wij verhuist zijn ligt in de kelder wel 20 flesjes bier met verschillende verval

datums.

Is dat bier nog drinkbaar en hoelang na die datum.

• Harry Pinkster

Ligt eraan wat voor biuer het is en hoelang het er overheen is

Pils niet al te lang afhankelijk van de bewaaromstandigheden

HP

• Elwin

Afgelopen weekend een Duvel en een Hertig Jan Dubbel tht 1989 geprobeerd, brrrrrrrrrrrrrrr, weg koolzuur.

Daarentegen was de Jopen Koyt, tht 2001 prima te drinken.

De pilseners die ik heb geprobeerd die meer dan 2 jaar over datum waren, was het koolzuur nagenoeg verdwenen, en zat ook er een maltige lucht aan het bier.

Samengevat….

ik denk:

Pils, 1 jaar over datum nog wel te drinken

Bier Op gist (met smaakevolutie) , 5 soms 10 jaar na tht , maar dan wel donker en koel bewaard!

Eigenlijk moet je het gewoon zelf proberen. Je ruikt en proeft het vanzelf.

Succes.

Elwin (heeft gisteren nog een Palm Green tht 2001 gedronken, en leeft nog :-)

• margali

hmmmm, dit beantwoordt ook mijn vraag denk ik…….

Ik heb net ontdekt dat ik blikjes Grolsch en Amstel (hééél ordinair, 'k weet het) ergens onderin een kast had met datum dec. 2001 Vroeg me net af of ik het weg moest gooien (drink het zelf niet), maar dat zal dus wel.

• paul2

pfffffffffff….biermisbruiker!!!

• margali

erg hè ;-)

• Jos

Hoi,

Bier is lang houdbaar maar zoals al gezegd is de smaak veranderd ,

maar je zult er niet aan dood gaan heb al bier gedronken van meer als 10 jaar oud

het is inderdaat de smaakrevolietie veranderd en men is verplicht om op de flesje ten minste houdbaar te zetten en tenminste is niet houdbaar tot.

als het smaakt kun je het gerust drinken maar als het niet smaakt schud het weg want bier dringen met tegen zin (smaak) smaakt niet

kijk eens op Http://members.home.nl/p.gulpen daar staan bieren bij die ewig houdbaar zijn.

groeten en veel biergenot jos

• Elwin

Ter informatie:

Gisteren nog een Verboden Vrucht genoten die houdbaar was tot augustus 1992.

Het koolzuur was sterk verminderd maar nog wel aanwezig en de smaak was nog prima!