adapter

• G.Hoogesteger

Hoi

gevraagd info:

ik heb thuis een eigen tapinstallatie in mijn barretje,deze

installatie moet ook gespoeld worden, zijn er voor de fustkoppelingen ook

adapters met (wateraansluitingen) die ik hier op kan zetten en dan via de

kraan kan spoelen. of is er iets gelijkends in de handel. Ik heb zelf een

fustkoppeling Heineken/amstel. Ik heb begrepen dat zulke adapters er moeten

zijn aangezien ze in de kroegen ook met water spoelen. weet er iemand eventueel

misschien wat adressen waar ik dan verder kan informeren.

al bij voorbaat mijn dank voor het geven van info.

groetjes Guus

• jos Walstra

Ja, natuurlijk zijn er adapters voor.

Voor elk soort vat aansluiting is er ook een adapter op de markt.

Je kunt zo’n adapter netjes met de muurplaat ervan tegen de muur schroeven een nette vaste aansluiting is je deel.

Daar er diverse soorten koppelingen op vaten zijn kom je toch weer een probleem tegen.

Voor elke verschillende koppeling is er ook een adapter.

Dus bij regelmatig wisselen van merk ook wisselen van adapter??

Misschien is het handig een adapter met schroefdraad te nemen waarmee je de koppeling op de slagen aansluit, dan ben je redelijk standaard.

Je moet dan wel de koppeling even separaat spoelen in b.v. soda water.

Ik ben benieuwd welke oplossing je vindt en lees graag deze oplossing over enkele weken.

Misschien nog iemand met andere ideeën??

Je kunt een standaard koppelingadapter krijgen bij elke horeca groothandel.

Een adapter met schroefdraad moet je denk ik even zoeken bij een leverancier van slangen en koppelingen.

Bij voorbeeld: Eriks of NKI.

Je moet dan wel even met de slang en de waterleidingsaansluiting die je er op wil aansluiten naar een van hun steunpunten.

Er is standaard n.l. niets voor op de markt en er moet dus wat samengesteld worden.

Succes

Jos Walstra

• midas

Ik heb zelf ook zo'n dergelijke slang gemaakt door van een kapotte koolzuurmeter de kraantjes met gelijksoortig schroefdraad als op de bierslangen zit te gebruiken.

Werkt prima! Weet iemand overigens hoe deze schroefdraad wordt aangeduid? Ik ben nog geen sanitairzaak of ijzerwarenwinkel tegen gekomen die me iets met deze draad kon leveren.

Ik reinig nu nog voornamelijk met koud water maar heb gehoord van sponsballetjes. Weet imand hoe dat werkt? Moet je daar een speciaal reinigingsapparaat voor hebben of kun je ze gewoon in de waterslang stoppen?

groet,

Midas

• joske

Je kan ook de waterslang gewoon op de tapkraan aansluiten{wel de tapkraan openzetten}.Sponsballetjes kan,maar dan moet je wel zeker weten dat de tap deze doorlaat.Anders heb je een vet probleem,en dat mag natuurlijk nooit gebeuren.

• Jos Walstra

Joske,

Leuke naam trouwens,

Je vergeet dat alleen met water en balletjes spoelen niet voldoende is.

Men zal regelmatig de slangen den de tapinstallatie chemisch moeten reinigen i.v.m. bacterievorming.

Geloof mij, in 5 minuten en sneller kan een heel vat bier niet meer te zuipen zijn.

Heb het zelf nu twee keer gehad en kost elke keer weer boel geld en vooral ergenis, los van dat chemisch reinigen wat je toch het beste (denk ik) in elk geval de eerste keer even (van een) door een profesional moet laten doen, als je begrijpt wat ik bedoel als het om prive taps gaat.

Hoi,

Jos Walstra

• joske

Oke,dat betwijfel ik ook niet,dat chemisch reinigen moet.

Maar een kennis heeft verschillende tappen vroeger verhuurt,had zelf

een drankenzaak,en vertelde me gisteren dat hun altijd de tap doorspoelden

met water en balletjes.Nog nooit problemen gehad wat betreft klachten enzo.

Maar jaren geluk hebben lijkt me ook sterk.Als je na het spoelen met water de koolzuur erop zet en hem droogblaast,en natuurlijk voordat je hem weer gebruikt weer dezelfde procede herhaalt,mag het {lijkt mij} toch niet mis gaan.