Hoe lang is een aangeslagen bierfust eenmaal aangeslagen nog houdbaar?
En als het kan ,moet de koolzuurdruk op het fust blijven?
Beetje afhankelijk van de temperatuur waarop je het bewaard en helemaal en helemaal van de soort bier.
Meestal gewoon pils een week of twee drie soms vier tot vijf week.
Speciaalbier meestal korter.
De koolzuurdruk moet er niet op blijven, soms moeten slangen gespoeld en zo, maar dit levert weer problemen op met bacterievorming rond en op de aansluiting ev vervuiling van de aansluiting (met name de wat dieper liggende koppeling.
Ik zou graag dat iemand hier eens een eenduidig iets over dat aangesloten houden van vaten zou kunnen zeggen (onderboud natuurlijk) daar ik er eigenlijk nergens eenduidigheid over kan krijgen.
Ik denk (weet zeker) dat er vaak commercieel gezecht word van sluit maar aan en spoel maar door, terwijl dit niet nodig is.
Wat ik echt zeker weet is dat Pils en speciaalbier op aangebroken vat enkele weken houdbaar is.
Ik heb wel Pils gedronken welke nog uitstekend van smaak was die al vier week aangesloten was.
Speciaal bier (La trappe) heb ik wel van drie weken oud gedronken waarna het minder van smaak werd.
Misschien dat er iemand is die dit bevestigen kan?
M. Vr. Gr.
Jos Walstra
Kijk op:
http://www.interbrewhoreca.nl/informatie/techniek/index_DC79F6865DD742248C285ABE19255944.htm#inkopen
Ergens begrijp ikzelf niet waarom de houdbaarheid zo kort is. In principe komt er toch helemaal geen lucht in een aangeslagen vat? Je blaast er toch altijd koolzuur in.Dit is overigens de reden waarom ik een standaard koelkast heb omgebouwd tot tapinstallatie waarbij het vat (10 of 20 liter) continu gekoeld blijft en zo zo'n 3 weken mee kan. Is me overigens nooit gelukt. Was meestal al na een a twee weken op.
verslavend hoor zo'n thuistap
groet,
George
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?