houdbaarheidsdatum van bier

• yvonne

hoi ik heb een vraag over de houdbaarheid van bier

ik vraag me af of bier na een data van wat er op de fles staat ook echt

niet meer drinkbaar is. dus als er een houdbaarheidsdatum op staat

mag je dan het bier ook niet meer drinken na deze datum, of kan bier niet bederven.

• hopsakee

over het algemeen kan je het wel drinken.

Het gaat erom dat de smaak dan niet meer de smaak is die de fabriek garandeerd.

De alcohol zorgt ervoor dat het niet rot+als het flesje goed dicht zit komen er geen bactirien bij.

• Drinkbaar Nederland

is ook nog een beetje afhankelijk van welk bier het is, maar ik kom regelmatig flesjes tegen die over de datum zijn en die goed te drinken zijn. zo heb ik dus ook eens een triple op die 4 of 5 jaar over de datum was. niks mis mee dus…

• Paul

Bier dat gefilterd en gepasteuriseerd is (bv Heineken, Amstel, (pils) etc) kent een houdbaarheidsdatum korter dan een jaar. Na dit jaar zal de kwaliteit afnemen. Het is zogenaamd “dood” bier.

Bier dat niet gepasteuriseerd is, bevat nog bacterien en gist (leeft), zodat het bier nog nagist. De brouwer is volgens EU-normen verplicht een einddatum (t.h.t.) te vermelden op zijn bier. Enige uitzondering (die ik weet) is wijn. Hiervoor geldt alleen een botteljaar. Voor alle ander levensmiddellen geldt een uiterste houdbaarheidsdatum.

Een goed bier kan soms wel 30 jaar goed blijven. Mits donker en koel (constant) bewaard. BV in je kruipruimte onder je huis. (niet vergeten mee te nemen als je gaat verhuizen).

• Job Kroon

Bier dat niet gepasteuriseerd is hoeft zeker geen gist meer te bevatten. Er zijn andere technieken om gist te verwijderen!

• Ad

Men spreekt van een ‘tenminste houdbaarheid tot’ datum.

Onder de gestelde condities zal de bierbrouwer zijn product tot die tijd als kwalitatief goed beschouwen. (volgens de normen van het bedrijf)

Hierna is de kans aanwezig dat de kwaliteit afneemt.

Maar wat is kwaliteit?? Ik ken mensen die alleen bier drinken wat 2 jaar en ouder is dan de tht datum aangeeft.

De natuurlijke processen die het bier heeft ondergaan geeft een speciaal aroma en is voor hen de beste kwaliteit.

U kunt het beste zelf beoordelen of het product nog te drinken is.

Er ziek van worden is uitgesloten. Hooguit koppijn (maar dat ligt vaak aan de kwantiteit niet de kwaliteit :-)