Zit er smaakverschil in de verschillende biermerken (pils)?

• BoñeZ

Hallo,

Een collega van mij beweert altijd glashard dat er GEEN smaakverschil zit tussen bijvoorbeeld Heineken, Brand, Bavaria, Oranjeboom etc. Het brouwprocess is hetzelfde vandaar dat het allemaal het zelfde smaakt. Alleen Grolsch zou anders zijn. Ik beweer altijd dat het niet waar is, maar hoe denken jullie er over?

Groeten

BoñeZ

• Drinkbaar Nederland

wat denk je zelf? als je het verschil tussen bijvoorbeeld oranjeboom en brand niet proeft moet je gewoon lekker aan de sinas blijven zitten. elk pilsner heeft zijn eigen smaak en karakter. volgens mij moet je je collega niet al te serieus nemen met zijn uitspraken.

groeten!

• BoñeZ

Juist

een bevestiging op mijn mening dus.

Mijn collega neemt zich zelf nogal serieus. hij heeft in een cafe gewerkt dus weet hij het, zegt ie ;-)

• Harry Pinkster

Er zijn altijd mensen die het beter weten

Ik zeg niet dat ik tien merken kan herkennen aan hun smaak, maar weet wel 100% zeker dat er smaakverschil is tussen de pilseners.

En dat is maar goed ook, anders zou er maar 1 merk te koop zijn en moest ik in nederland waarschijnlijk alleen maar heineken drinken. Dat zou op zijn beurt weer erg wennen zijn.

Zet bv amstel, alfa, brand, heineken, hertogjan, grolsch, lindeboom, leeuw, gulpener en dommelch op een rij en probeer het zelf. Deze pilseners zijn makkelijk te verkrijgen. Iemand kan jou wijs willen maken dat er geen verschil is, maar er is maar een manier (naast het rationele denken - de waterbronnen zijn bv alleen al anders, als dat niet smaakbepalend is !) om het te ondergaan!

Proeven, dus van alles een slok !

Denk dat je collega erg snel rustig is als je hem mee laat proeven, of er is iets met zijn smaakpupillen aan de hand

Harry Pinkster

Bierverzamelaar

http://home.wxs.nl/~pinkgron

Webmaster Pint Regio Noord (Pint = promotie informatie traditioneel bier)

http://www.noord.pint.nl

• Drinkbaar Nederland

wat voor kroegje heeft ie dan wel gewerkt? hij zou toch echt beter moeten weten…

• Alex

Donders! Lekkere collega heb jij.

Er is toch wel duidelijk verschil tussen de pilseners hier in Nederland!

Je moet maar eens goed opletten; Een feest waar Grolsch of Heineken geschonken wordt, duurt zeker tot 4 uur 's nachts;

Een feest waar ze Amstel of Oranjeboom schenken, is vaak om 11 uur 's avonds al uitgestorven…….

Maar ieder zijn eigen smaak natuurlijk.

Laat je collega inderdaad maar eens een bier-proef-sessie ondergaan.

M.vr.gr., Alex

• Martin

Misschien is er iets mis met de smaakpapillen van je collega? Teveel pepertjes gegeten misschien, van die lekkere Rawit, alle smaakpapillen dood?

Proeft hij wel verschil tussen sinas en water, of tussen een frikandel en een braadworst, of tussen chocolade en een zuurtje?

Over smaak valt niet te twisten, als iemand beweert dat hij geen verschil proeft dan zou ik er niet mee in discussie gaan, tenzij ik op dat moment zin zou hebben in een onzinnige discussie.

• P.Tent

Ik ben het helemaal eens met spreker H.Pinkster en zijn nuance.

Ik vind het pilsassortiment weldegelijk duidelijke karakteristieke verschillen geven.

Echter de beleving hiervan is persoonsgebonden. Mee moet worden meegenomen de ambiance waarin bieren gedronken worden.

Wil je een zo eerlijk mogelijk proeven zorg dat de randvoorwaarden gelijk zijn.

Want die kunnen de smaak behoorlijk beinvloeden.

Als je een serie herhaald en niet na 1keer een te snelle conclusie trekt dan na ervanring kom je vast wel tot een gedegen beoordeling.

P.Tent

• joske

Lekkere colega heb jij.Hij had dit moeten zeggen op 1 april ,kikker in je bil.

• bb

zelfs de soorten katers zijn anders:)