Belgische fustaansluiting

• Lars

Aankomende zomer heb ik een huisje gehuurd in Belgie, waar ook een tapinstallatie aanwezig is. Hiervan wil gebruik gaan maken, maar nu vraag ik me af of de Nedderlandse fustkoppeling past op de Belgische tapkoppeling (nederlands biervat aansluiten aan belgisch tapinstallatie.

• Ben

Beste Lars

Je kan twee dingen doen.

Vragen welke tapkoppelingen ze daar hebben of als je hier een vat koopt een tap koppeling er bij vragen, dan wel een waterpomptang meenemen.

Je slijter zal dan b.v. borg vragen voor de tapkop maar dat krijg je terug als je hem terug brengt.

• jos Walstra

Lars,

Je hebt een probleem(pje).

Nederland kent diverse koppelingen en diverse koppeling aansluitingen.

Dit geld ook voor onze zuiderburen.

Zoals Ben al schreef, een koppeling meenemen van diegene waar je een vat bier haalt is het beste.

Vergeet niet de bij de koppelingen behorende rubber afsluitringetjes mee te nemen van je koppelingleverancier. (Lekkage wordt vaak een kleefbende).

Misschien is het meenemen van slangen voor de koppeling ook een aanrader.

Je weet maar nooit wat voor aansluiting je tegenkomt in het huisje.

Neem ook meteen 4 st. slangenklemmen en een stukje buis mee die in de slang past.

Naar het huisje reizen en kijken of de koppeling past.

Past deze niet dan moet je verloopnippels regelen of andere slangaansluitingen.

Verloopnippels zijn vaak te lenen bij de betere biergroothandels.

Indien je nergens nippels kunt krijgen kan je de meegenomen slangen nog door middel van slangenklemmen aan elkaar fabrieken en doorspoelen en daarna …. joehoe.

Ik denk trouwens dat de verhuurder van je zomerhuisje een slijterij in de buurt beheerd of zo en je bij hem bier kunt halen (gezien de enorme verscheidenheid aan koppelingen e.d..

Misschien is er in het huisje ook wel een (grote) kist met verloopnippels, verschillende koppelingen en slangen e.d. aanwezig, anders heb je weinig aan die Tap zonder zelf technisch inzicht mee te nemen.

Maar… Het is wel een ideaal huisje met een tapinstallatie, nu nog de hoeveelheid mensen om elke keer een 30 of 50 ltr vat leeg te drinken.

Succes,

Jos