Er staat weer een nieuwe update (voor DN weer enkele nieuwe tarwebieren) op
http://home.wxs.nl/~pinkgron/
gr
Harry Pinkster
Harry,
Mooi overzichtelijk geheel (had ik jaren geleden al gezien maar nooit geschreven :-)
Jammer dat je persoonlijke waardering niet achter de bieren staat.
Soms zie ik trouwens dubbelle record staan, zit daar nog een idee achter?
Wellicht is het een idee om een link aan de records toe te voegen waar een afbeelding van het etiket achter zit.
Zelf heb ik alles nog in Access staan maar hoop het binnenkort via mijn website zichtbaar te maken.
Oh, ja. Voorheen had ik ook een onderscheid tusen tarwebier en weissbier, maar volgens mij is die er niet echt. Ik heb er maar wel 1 tussen tarwebier en tarwebier dunkel gemaakt.
Groet,
Elwin (gister “grof geschut” geconsumeerd)
Goeiedag mensen,
Een update van de bierverzameling is altijd leuk. Ik moet onze verzamelingen nog steeds online zetten… Zal ik binnenkort maar is ff doen. Hoeveel witbieren heb je nu eigenlijk Harry?! Ik had gister bij mezelf geteld en kom op 91 flesjes. Er staan er nog wat in de koelkast, maar die tellen nog niet mee.
Er is trouwens wel degelijk een verschil tussen tarwebier en weissbier en ik heb me er ook wel eens in verdiept. Wat ik tot nu toe heb gevonden is het volgende:
de Duitse witbieren zijn over het algemeen gebrouwen met het Reinheitsgebot. Hierdoor gebruiken ze weinig tot geen kruiden, in tegenstelling tot de Belgische witbieren. De smaak is vaak iets wranger en iets zuurder dan de andere witbieren. De heldere weizenbieren zijn gefilterd. De troebele bieren worden ook wel Hefeweizen genoemd, vanwege de aanwezige gist.
Op zich klopt dit allemaal wel volgens mij, maar zoveel verstand heb ik ook niet van… ik kom ook maar pas kijken he :-P
Groetjes,
Edje
http://www.drinkbaarnederland.tk
Heren, bedankt voor de reacties
Tja, waarderingen geven aan de bieren vind ik te persoonlijk.
Bovendien is mijn smaak voorkeur in de 20 verzameljaren ook drastich gewijzigd, dus zouden sommige waarderingen nu heel anders uitpakken. Vandaar.
Afbeeldingen is een groot probleem. Ik heb bijna alles op foto/scan, maar regel even 200mb gratis ruimte op het net zonder vervelende reclame.
De dubbele namen zitten overigens in een verschil in inhoud of verschil in etiket uitvoering
Ik zelf houd mijn verzameling ook bij in Acces
Heb zelf iets gemaakt, ideaal voor lijsten etc.
Mbt tarwe en weissbier, dat is een interressante dicussie
Bij mij is het onbewust alletwee op de site gekomen. Ik zet nu overal tarwebier
achter, bij de oudere bieren wil nog wel eens weissbier staan.
Ik kan me wel aardig vinden in de uitleg van DN
In elk geval heb ik al 323 tarwebieren, met dien verstande dat daar dus ook wel weer een paar dubbelingen in zitten zoals hierboven beschreven
Groeten Harry Pinkster
http://home.wxs.nl/~pinkgron
Waarderingen voor bieren is inderdaad wel lastig. Toen ik begon met bierdrinken waren het altijd de pilsners die het lekkerst waren. Nu zijn ze zeker nog wel goed te drinken, maar het lekkerst zijn ze bij lange na niet meer. De tijd doet inderdaad je smaak drastisch veranderen.
200 MB Regelen zonder reclame is in theorie wel te regelen, maar dat kost je wel tijd. Dan moet je een stuk of 15 x inschrijven bij geocities… en daarna zal je op elke pagina een extra script moeten plaatsen tegen de reclame en dan hopen dat ze er niet achter komen… Het kan wel, maar je moet natuurlijk wel reëel blijven!
323 Tarwebieren red ik nog lang niet. Ben sinds april 2002 begonnen met de verzameling… dus wie weet als ik 18 1/2 jaar verder ben :-D Maar bij mij zijn er ook zeker al wel dubbele. Zo is de Hoegaarden de laatste tijd al een aantal keren veranderd, Wieckse Witte, Albert Heijn Witbieren, Gulpener Korenwolf en ga zo maar door…
Heeft er iemand trouwens nog een aanvulling voor de theorie over de verschillen tussen weissbier, tarwebier en zo verder..?!
Groetjes,
Edje
Volgens mij is het 1 pot nat dwz
tarwebier = witbier = weissbier
Er zijn wel verschillende brouwstijlen hierin te onderkennen (Nederland/Duitsland /Belgie), en verschillende types (Dunkel, Kristal, Hefe)
mmm nu ik dit zo schrijf kan ik me voorstellen dat alle tarwebier witbier is maar misschien niet andersom (als er stiekem mais wordt toegevoegd is het geen tarwebier meer maar waarschijnlijk nog wel witbier)…
kzoek en denk nog even verder.
Ik geef trouwens wel in mijn database aan hoe ik een bier heb geconsumeerd (fles, blik of tap) en wanneer voor het eerst en wanneer voor het laats, als ook het aantal. Dit alles om mijn persoonlijk waardering te illustreren. Dit trouwens allemaal in 1 record zodat er geen duplicaten komen (wat misschien juist toch duidelijker is…)
Bier waarvan ik slecht een mondvol heb geproeft neem ik trouwens niet op.
Hou beste mensen veel bierplezier toegewenst! enne wie weet dat er ooit een bericht verschijnt dat mijn database on-line staat.
Groet,
Elwin (niet onder de indruk van Malheur 10%)
Goeiedag mensen,
Ik vind het toch lastig om zomaar te zeggen dat tarwebier, witbier en weissbier alledrie hetzelfde zijn. Er zal niet zo heel veel verschil in zitten, maar ik denk toch wel iets. De Duitse weissbieren zijn sowiezo al gebrouwen volgens het Reinheitsgebot, dus dat is al anders dan de andere… een echt definitie van de verschillen heb ik zelf ook niet… maar er zal toch wel iemand zijn die het weet! Toch?! Ik ga binnenkort even contact zoeken met brouwerijen, want nu wil ik het antwoord toch eigenlijk wel weten!!
Om nu nog data bij mijn verzameling te zetten zal lastig gaan… Ik zou het namelijk niet weten… Ja, van sommige weet ik het wel ongeveer, maar als je daaraan zou beginnen dan moet je er wel consequent in zijn vind ik. Dat gaat mij in ieder geval dus niet meer lukken.
Gegroet,
Edje
Ps. ik hoop dat je jouw verzameling ook online kan zetten Elwin… goed voor de inspiratie om nieuwe bieren te zoeken. Als ik bij Harry in de lijst kijk dan ben ik nog wel even bezig… maar hoe meer hoe beter natuurlijk :-D
Goeiedag Harry,
Ik heb mijn bierverzameling nu in Excel verwerkt. Dit werkt wel aardig en alles, maar met Access werkt het allemaal ietsje makkelijker en heb je veel meer mogelijkheden volgens mij. Nu was ik agelopen vrijdag al wel iets bezig geweest om wat te maken. Dit ging niet echt helemaal vlekkeloos, maar het gaat nu aardig.
Maar nu is mijn vraag… Zou jij me jouw Access-bestand kunnen sturen zonder alle records?!
Want ik kan wel vanalles invoeren, maar of het goed is!? :-S Ik hoop dat het kan, ik vind jouw overzich op de site namelijk wel heel erg overzichtelijk! Ik zal er wel een aantal veranderingen in aanbrengen voor ik hem op de site zet hoor! Hopelijk kan het…
Gegroet,
Edje
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?