Heineken Longneck

• eric

Vraag voor de kenners.

Word er voor de longnecks een ander soort heineken gebruikt?

Ik en anderen met mij proeven een licht vershil met heienken uit statiegeld flesjes.

Of is dit gelul.

graag jullie reacties.

• Paul Zuurbier

In Heineken Longneck zit exact hetzelfde pils. Het verschil in smaak kan meerdere oorzaken hebben:

1) De kleur van de fles; Zichtbaar licht beïnvloedt de smaak van pils, een andere kleur fles kan een positief of negatief effect hebben op de houdbaarheid van pils.

2) De verhouding lucht-pils; In verhouding zo min mogelijk lucht is het beste voor het smaakbehoud van de inhoud van de fles.

3) De productiedatum; Als jullie pils van verschillende data hebben geproefd, dan zal het pils dat enkele maanden eerder geproduceerd is vanzelfsprekend wat muffer gesmaakt hebben. Het meeste pils is overigens een jaar houdbaar, maar dat proef je meestal wel, bijvoorbeeld op de verjaardag van je tante die alleen maar wijn drinkt.

Tot slot nog één tip, ga eens langs de brouwerij in Amsterdam. daar krijg je vers pils rechtstreeks uit de brouwerij. Het is alsof er een engeltje over je tong plast en de prijs is heel redelijk.

Groet Pilsener Paultje.

• Job Kroon

In Amsterdam Heineken pils rechtstreeks uit de brouwerij? Ligt er een leiding uit Zoeterwoude naar Amsterdam?

• Paul Zuurbier

Zoals ik het begreep werd er ook gebrouwen in een nieuw gebouw 200 m verderop. In de oude brouwerij wordt inderdaad niets meer gebrouwen.

• Job Kroon

Toevallig ben ik vanmiddag nog bij de Heinekenbrouwerij in Zoeterwoude geweest (excursie met de BAV). Daar werd mij verzekerd dat er alleen in Den Bosch en in Zoeterwoude wordt gebrouwen door Heineken.

• eric

hoe was het bier paul?

• J.

Wellicht gaat het hier om een proefbrouwerij waar nieuwe bieren ontwikkeld worden, maar ik ben er haast zeker van dat die in Zoeterwoude zou staan. In een proefbrouwerij zouden ze uberhaupt al geen gewoon Heineken bier brouwen.

J.

• eric

De Brouwerij op de Stadshouderskade is geen brouwerij meer maar een zeer door de stad gewaarde toeristenval waar op zeer ingenieuze wijze de kunst van het brouwproces van Heineken bier word gedemonstreed.

Maar ik kan jullie zeggen dat als ik er langs loop ik er nog steeds die sterke hopgeur ruik die er tot 1988 door bijna de hele Pijp viel te ruiken.

Ik word er bijkans melancholish van.