kunststof gistvaten

• René Landman

Beste liefhebbers,

Na een aantal geslaagde pogingen om met de Brewfermpakketten zelf bier te brouwen in een glazen gistfles, moest ik helaas (fles kapot) overstappen op een kunststof gistvat van 25 liter. Ik brouwde hier op de voorgeschreven wijze het “Gold” bier in van Brewferm.(12 liter) Het waterslot gaf echter tijdens het volledige gistingsproces geen kik. Nu twijfel ik of het misschien aan het kunsstof vat ligt. Heeft iemand ervaring met een soortgelijk vat? Graag reactie

• Peter

Waarschijnlijk is de afdichting niet goed

in het waterslot wordt een tegendruk opgebouwd dmv het water

het koolzuur gas zoek de weg van de minste weerstand

• Paul

Ik doe niet anders dan kitjes brouwen in kunststof vaten met waterslot. Altijd goede resultaten dus aan de kunststof van het vat zal het niet liggen.

• Martijn

Ik ben nu zelf ook bier aan het brouwen in een witte kunststoffe ton en alles gaat goed dus aan de ton zal het niet liggen.

Weet je zeker dat het gist ook echt aan het gisten is?

• René Landman

Hier even een reactie op mijn eigen verhaal over de kunststof gistvaten. Ik heb het ding terug gebracht naar de leverancier en na vergelijking met soortgelijke vaten bleek dat ik een exemplaar had met een produktie-fout! Hij was zo lek als een mandje! Ik ga het dus nog een keer opnieuw proberen

• René Landman

Beste Paul,

Ik ben opnieuw gestart met het brouwen in twee kunststof vaten. Het ene vat is gevuld met 15 liter Ambiorix, het andere vat is gevuld met 9 liter tripel van Brewferm.

Bij het vat met de 15 liters inhoud werkt het waterslot overuren, maar het andere waterslot geeft weer geen kik. Heeft het soms te maken met de hoeveelheid brouwsel, omdat dan de lege ruimte de groot is om druk op te bouwen? Binnen hoeveel tijd geeft jouw waterslot, gesteld dat je maar een kitje tegelijkertijd brouwt, eigenlijk al geluid?

Bijvoorbaat bedankt voor je beantwoording!

Groet,

René Landman

Paul schreef:

>

> Ik doe niet anders dan kitjes brouwen in kunststof vaten met

> waterslot. Altijd goede resultaten dus aan de kunststof van

> het vat zal het niet liggen.

• Paul

Het duurt bij mij circa 8 tot 10 uur voordat de boel lekker staat te gassen. Bij de ene soort (kitje) gaat dat heftiger tekeer dan bij de andere. Laatst met Muntons Gold aan de gang… een geweldig vuurwerk in het vat! En dat enkele dagen lang.