Ey Mensen,
ik moet voor school Alcohol scheiden uit bier.
Weet iemand de beste scheidings methode
Pieter
Pieter!
Ik weet dat je met een “dichtheidmeter” wel het potentiele alcoholpercentage van bier kunt bepalen voordat het vergist. Wellicht werkt het ook bij reeds gelagerd bier. Ik zal het zondag een proberen oke?
(vriend heeft namelijk een dergelijke meter en die zie ik pas dit weekend)
De meters kosten bijna niets en die werken zeker weten op basis van suiker (dus dichtheid).
Maar als ik op en flesje pils (alfa, grolsch, heineken) kijk zie ik het woord “suiker” niet staan.
?????
Dus….
Groet,
Elwin
Beste Pieter,
Het achteraf bepalen van het alcoholpercentage in bier is moeilijk. Omdat er in bier maar een beetje alcohol zit, in vergelijking met andere alcohol-houdende dranken. Er zijn namelijk alcoholmeters te koop, maar die beginnen allemaal bij 20% en gaan tot 90%. Deze zijn ook alleen maar geschikt voor destillaten. Zelfs wijn kun je hier niet mee meten. Daar heb je een wijnweger of eventueel een vinometer voor nodig.de laaste is wat onnauwkeuriger. Een dichtheidsmeter is alleen te gebruiken als je een soortelijkgewicht (SG)beginwaarde hebt en een SG eindwaarde met de voorwaarde dat alle suikers vergist zijn. Bij restsuikers dan zal de meter aageven dat er nog vergist kan worden. Het gaat te ver om dat helemaal uit te leggen. Kortom, het zal niet makkelijk zijn om je alcoholpercentage te meten. Wat betreft de wijnweger is er misschien wel een mogelijkheid. Mocht je interesse hebben dan geef maar een mail retour op madro@chello.nl en dan zoek ik dat wel uit voor je.
M.vr.gr.
maarten
Nitram Import BV
groothandel in wijn-, biermakersproducten en destillaten
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?