Grand Reserve

• Alex

Hallo!

Ik snap er nou echt geen donder meer van. HOE kan ik nu het best m'n Grands Reserves bewaren? STAAND of LIGGEND??

Ik hoor iedere week weer iets anders.

Het gaat met name om mijn verzameling Chimay Grand Reserve (flessen van 1,5 liter).

Schijnen erg bijzonder te worden indien ze rond de 20 a 25 jaar oud zijn….

Iemand nog tips??

Prettige jaarwisseling!!!

Groeten, ALEX

• Job Kroon

Volgens mij moeten flessen met een kurk liggend worden bewaard. Zo blijft de kurk vochtig. Als de kurk uitdroogt wordt de fles niet goed meer afgesloten en kan er lucht bij het bier komen, dat kan uiteraard kwalijke gevolgen hebben.

• Gerard

Staand, donker en koel bewaren. Staand, omdat er anders een kurksmaak in komt.

Gerard

• Job Kroon

Zo te zien verschillen de meningen. Gelukkig is bierkenner Michael Jackson het met mij eens: dit vond ik op zijn website (http://www.beerhunter.com/askmichael-200112.html)

5. What advice would you have for the novice who is contemplating laying down some beers?

MJ: Never refrigerate the beer, as this will prevent the yeast from working. Keep it somewhere dark, not too damp or musty, with a cool and reasonably consistent temperature. If it has a real cork, lay it on its side, in a wine-rack. When you are ready to serve it, carry it gently, so that the yeast sediment is not shaken.

• Alex

AHAA! Bedankt. Ik ben het tot nog toe bijna altijd eens geweest met M. Jackson. Dus die zal ik hierin ook maar volgen. Ik had het adres van de site ook nog niet. Heel prettig!

Vriendelijk bedankt,

Alex

• ME45

foei Gerard!

gezakt als bierliefhebber. bieren die je wilt bewaren voor lange tijd altijd liggend bewaren. ook als er een kroonkurk op zit. die mag namelijk ook niet uitdrogen, anders komt er lucht bij en bederft je bier. trek je overigens niets aan van de houdbaarheidsdatum, goed bewaard kan een biertje jaren lang bewaard blijven.

• Alex

Ja, met de kurk ben ik het eens, met de kroonkurk iets minder. Het komt regelmatig voor dat het bier langs de kroonkurk weglekt….

Overigens is lang niet ieder bier lang te bewaren…. Ervaring is uiteindelijk de beste leermeester. En leg nooit één biertje apart, doe er van ieder soort minimaal 3. Verschilt toch nog altijd per fles….

Ook bedankt voor je reactie,

m.vr.gr. Alex