Onderzoek in de Nederlandse biermarkt

• Martin Klein

Hoi allemaal,

Ik werk momenteel voor mijn opleiding bedrijfseconomie aan mijn scriptie. Hiervoor wil ik het een en ander binnen de Nederlandse biermarkt onderzoeken. Als voorbereiding op dit onderzoek stel ik binnen dit forum een paar vraagjes:

1) kwaliteit

Ik wil de kwaliteit van de verschillende biermerken over de afgelopen 20 meten. Op welke wijze kan de kwaliteit van bier zo objectief mogelijk worden beoordeeld? Ik dacht bijvoorbeeld aan het percentage van bepaalde grondstoffen in het bier.

2) complementen

Complementen zijn producten die een ander product aanvullen en zodoende dus meer waarde meegeven. Voorbeelden zijn:

- Een computer heeft meer waarde als er meer software voor beschikbaar is.

- Hoeveelheid en verscheidenheid aan videofilms zijn een complement voor videorecorders.

- Assortiment dvd?s is een complement voor dvd spelers..

Zijn er ook complementen voor bier?

3) betalingsbereidheid

Weet iemand wellicht een methode om de betalingsbereidheid van consumenten voor een biermerk te achterhalen? Ik wil dit graag weten voor de verschillende merken, betreffende de afgelopen 20 jaar. Een benadering is in ieder geval de prijs.

4) merkwaarde

Ik wil de merkwaarde van de bierproducenten over de afgelopen 20 jaar meten. Merkwaarde bestaat in mijn onderzoek uit reputatie/imago en bekendheid (kennis over het biermerk). Op welke wijze kan de merkwaarde van de bierproducenten worden achterhaald?

5) betrokkenheid bij bier

Ook de betrokkenheid van consumenten bij het product bier wil ik over de afgelopen 20 jaar meten. Bij betrokkenheid kan bijvoorbeeld worden gedacht aan de ervaren mogelijkheid om iemands status, persoonlijkheid of identiteit te uiten en aan de genotswaarde. Op welke wijze kan de betrokkenheid worden achterhaald? Ikzelf dacht bijvoorbeeld aan het aantal leden van biermagazines, aantal leden van bier gerelateerde verenigingen en de verkopen van biergadgets.

6) Invloeden op de ondernemingsgroei binnen de Nederlandse markt

Welke bedrijfsgerelateerde factoren zijn van invloed op de groeiontwikkeling van een onderneming ten opzichte van de markt? Met andere woorden, wat bepaald of een onderneming sneller/langzamer groeit dan de markt? Zelf heb ik reeds:

- schaaleffecten

- efficiency

- beschikbare complementen

- management van de merkwaarde

7) Weet er iemand van een onderzoeksinstelling die regelmatig over de Nederlandse biermarkt publiceert en de statistieken op deze markt bijhoudt?

Alle antwoorden, suggesties, opmerkingen en toevoegingen stel ik enorm op prijs.

Groeten,

Martin Klein

• Hibou

Hoi Martin,

Probeer het eens bij het Centraal Brouwerij Kantoor te Amsterdam (www.cbk.nl). Verder kun je eens praten met Pint, de kritische consumentenorganisatie voor bierliefhebbers (www.pint.nl).

Wat betreft je vragen:

1. Kwaliteit heeft niets te maken met ingrediënten, maar ook met hygiëne, goede recepten, bewaren van bier etc. De beste indicatie is of het bier lekker is. Gelukkig zijn er bierkeurmeesters die zo objectief mogelijk proeven. Vraag eens info bij het Bier Keurmeesters Gilde:

Peter van den Hurk, voorzitter van het BKG

Charlevillehof 35

5627 DG Eindhoven

Tel. 040 2427213 (19.00-20.00)

E-mail ppvdhurk@iaehv.nl

Verder ben ik zeer geinteresseerd in jouw onderzoek. Zou het mogelijk zijn om een kopie van je verslag te krijgen?

Groeten,

Hibou

• Martin Klein

Op http://student.few.eur.nl/home/172936hk/ heb ik in ieder geval vast een korte uitleg van het onderzoek geplaatst.

• Drinkbaar Nederland

Goeiedag,

Ik heb misschien nog andere antwoorden, beredeneringen of meningen om toe te voegen of om aan te denken tijdens het maken van je verslag.

1) Kwaliteit gaat om de smaak van het bier en de smaak is bij iedereen persoonlijk

2) Complementen zijn dingen die het bier smakelijker of beter maken lijkt mij. Tenminste, dat begrijp ik uit je uitleg. Denk aan de verschillende glazen die je bij ieder bier hebt, die horen der nou eenmaal bij. Ook het citroentje bij het witbier is altijd wel lekker.

4) Merkwaarde. Probeer jaarverslagen te krijgen van de grotere merken. Daar staan meestal wel wat cijfers in over de afgelopen jaren, kijk daar naar het verloop. Pieken, dalen of evenredigheid

6) Denk ook aan naamsbekendheid –> sponsoring en dergelijke

Ik weet niet of je hier veel aan hebt, maar ik probeer mijn steentje bij te dragen.

Gegroet

Edje

Drinkbaar Nederland

http://www.drinkbaarnederland.tk of http://dn.flappie.nl

• Peter van den Hurk

het e-mail adres is verouderd nieuw e-mail adres nl. ppvdhurk@zonnet.nl