Hoi allemaal,
Ik werk momenteel voor mijn opleiding bedrijfseconomie aan mijn scriptie. Hiervoor wil ik het een en ander binnen de Nederlandse biermarkt onderzoeken. Als voorbereiding op dit onderzoek stel ik binnen dit forum een paar vraagjes:
1) kwaliteit
Ik wil de kwaliteit van de verschillende biermerken over de afgelopen 20 meten. Op welke wijze kan de kwaliteit van bier zo objectief mogelijk worden beoordeeld? Ik dacht bijvoorbeeld aan het percentage van bepaalde grondstoffen in het bier.
2) complementen
Complementen zijn producten die een ander product aanvullen en zodoende dus meer waarde meegeven. Voorbeelden zijn:
- Een computer heeft meer waarde als er meer software voor beschikbaar is.
- Hoeveelheid en verscheidenheid aan videofilms zijn een complement voor videorecorders.
- Assortiment dvd?s is een complement voor dvd spelers..
Zijn er ook complementen voor bier?
3) betalingsbereidheid
Weet iemand wellicht een methode om de betalingsbereidheid van consumenten voor een biermerk te achterhalen? Ik wil dit graag weten voor de verschillende merken, betreffende de afgelopen 20 jaar. Een benadering is in ieder geval de prijs.
4) merkwaarde
Ik wil de merkwaarde van de bierproducenten over de afgelopen 20 jaar meten. Merkwaarde bestaat in mijn onderzoek uit reputatie/imago en bekendheid (kennis over het biermerk). Op welke wijze kan de merkwaarde van de bierproducenten worden achterhaald?
5) betrokkenheid bij bier
Ook de betrokkenheid van consumenten bij het product bier wil ik over de afgelopen 20 jaar meten. Bij betrokkenheid kan bijvoorbeeld worden gedacht aan de ervaren mogelijkheid om iemands status, persoonlijkheid of identiteit te uiten en aan de genotswaarde. Op welke wijze kan de betrokkenheid worden achterhaald? Ikzelf dacht bijvoorbeeld aan het aantal leden van biermagazines, aantal leden van bier gerelateerde verenigingen en de verkopen van biergadgets.
6) Invloeden op de ondernemingsgroei binnen de Nederlandse markt
Welke bedrijfsgerelateerde factoren zijn van invloed op de groeiontwikkeling van een onderneming ten opzichte van de markt? Met andere woorden, wat bepaald of een onderneming sneller/langzamer groeit dan de markt? Zelf heb ik reeds:
- schaaleffecten
- efficiency
- beschikbare complementen
- management van de merkwaarde
7) Weet er iemand van een onderzoeksinstelling die regelmatig over de Nederlandse biermarkt publiceert en de statistieken op deze markt bijhoudt?
Alle antwoorden, suggesties, opmerkingen en toevoegingen stel ik enorm op prijs.
Groeten,
Martin Klein