Schoolopdracht help!

• Dennis

Ik ben bezig met een schoolopdracht:

Een bierbrouwerij in Moldavie wil uitbreiden naar de Europese markt. De fabriek maakt een soort pilsener met een wat eigenaardige smaak. De fabriek wil nu eerst de Europese markt in beeld krijgen.

Mijn opdracht:

Breng de biermarkt in Europa in kaart, voer daarvoor ten minste de volgende opdrachten uit:

1 Ga na hoe de bierconsumptie zich de laatste jaren heeft ontwikkeld (groei en/of krimp). Leg dit vast in tabellen en beschrijvingen. Denk daarbij ook aan verschillende smaken van bier. Kijk welk land potentieel en reeel de grootste groeimarkt is.

2 Ga na welke bedrijven welk aandeel hebben in de bierproductie. Graag wil de fabriek weten welke producenten met welke hoeveelheden werken en hoe de spreiding is van deze productie

3 ga na wat de beste manier van produceren is en welke manier het meest wordt toegepast. Te denken valt bijvoorbeeld aan het verschil tussen export, licenties of lokaal produceren.

4 bekijk hoe het zit met sponsoring van bierproducenten: welke zaken worden wel en welke niet gesponsord en waarom?

Als jullie me zouden kunnen helpen met informatie (url's etc), dan hoor ik dat graag!

Dennis

• Koen

Je moet eens gaan neuzen in de boeken van het CBS(Centraal Bureau voor de Statistiek). Zeker weten dat zij cijfers hebben die jij kunt gebruiken.

http://www.cbs.nl voor algemene informatie!

• Bianca

Hoi.

Ik zit middenin een soortgelijke opdracht. Een erg praktische site is www.cbk.nl van het centraal brouwerij kantoor. Ook kan je van Amstel, Grolsch en Heineken via de websites (www.amstel.nl www.grolsch.nl en www.heineken.nl) informatiepakketten opvragen. Hierin staat van alles over de geschiedenis van het bier enz… www.cbs.nl kan je inderdaad ook gebruiken, daar heb ik alleen niet zulke goeie ervaringen mee, omdat ik het lastig zoeken vind. Oh ja, misschien heb je nog wat aan www.kvk.nl, de site van de kamer van koophandel, daar moet je alleen voor veel informatie betalen.

Succes ermee

Bianca

• Wouter en Gerben

Wij maken een profielwerkstuk over Bier en moeten dus ook van dit soort dingen uitvinden. Als we iets op papier hebben staan krijg je het wel, maar we moeten eerst zelf genoeg info hebben om een verhaal te bereiden.

Je kunt in ieder geval voor de tweede vraag gewoon via bier.startpagina.nl bij de verschillende brouwerijen een jaarverslag aanvragen. Daar staat het allemaal in van dat ene merk. Wij kregen vooral bij de Heineken (WAAROM NIET BIJ GROLSCH :'( ) erg veel informatie door het jaarverslag.

Groeten van:

Wouter

Gerben

Thomas

uit Almelo