Gisting en smaakevolutie?!?!?

• Drinkbaar Nederland

Goeiedag mensen,

ik noem mezelf geen bierkenner, maar ik vind het altijd wel leuk om toch weer eens een nieuw biertje te proeven. Laatst heb ik dus een voor mij nieuw biertje gekocht, misschien voor jullie wel bekend, maar ik betwijfel het aangezien het een plaatselijk biertje is. Ik heb het over “Huessensch Wit”!

Op het etiket stond iets over dat er smaakevolutie plaatsvond. Wat is dat???

Op veel biertjes staat ook iets over gisting, wat dat precies inhoud weet ik eigenlijk ook niet precies. Misschien dat daar ook wat informatie over is?!?!

Groetjes

Drinkbaar Nederland

Http://DN.flappie.NL

• P.Tent

Smaakevolutie wil zeggen dat de smaak van het bier, als je het enige tijd bewaard, enigszins kan veranderen. (Eigenlijk beter wordt)

Ondergistende bieren hebben dat nauwelijk, domweg door het feit dat ze geen suiker extra in de fles krijgen doegediend.

Deze suiker (in welke vorm dan ook) zorgt ervoor dat er een 3e gisting(1e en 2e gisting vindt plaats in de brouwerij) in de fles plaatsvindt. Vandaar dat bij wilde inschenking het bier troebel wordt.

Er blijft vaak ook een residu achter op de bodem van de fles.

Over gisting kun je een heleboel vertellen

In het kort zijn er 3 hoofgistingssoorten en 1 gecombineerde;

Lage gisting = Pilsje, meeste bockbieren

Hoge gisting= meeste speciaalbieren

Spontane gisting = lambic bieren

Wisselgistbieren = bieren die een combinatie kennen van 2 eerder genoemde gisting.

Elk boekje over bier gaat verder in op deze “vergistingen”

Er wordt flink gedicuseerd over het wel of niet meeschenken van het residu. Dit gist is rijk aan vitmaine B, velen drinken het tot de laatste druppel op. Anderen laten het residu voor wat het is.

Hopelijk weet je wameer.

Moi