Gereedschappen om te streven naar een gelukkig (prettig) leven.

Houd jij je ook wel eens met geluk bezig? En vraag je je wel eens af wat dat nou precies is?

Mogen we in Nederland gelukkig zijn, ook als we weten wat er precies aan de hand is?

Mogen we gelukkig zijn als we weten wat voor ellende in de wereld rond huist?

Hier blijkt al weer dat geluk afhangt van het kader waarin je leeft. Hoe plaats je jezelf t.o.v. de wereld.

Waar sta je? Is je leefwereld het dorp waar je woont, het land, Europa, de wereld? Leve de globalisering.

Dit zijn allemaal zaken waar je rekening mee gaat houden als je jezelf afvraagt of je gelukkig bent of niet.

Maar laten we het eerst even simpel houden. Later kan ieder zich met de wat ingewikkelde zaken bezig houden.

Ik heb me er ook heel lang mee bezig gehouden en ik ben tot een ontdekking gekomen.

Het geluk is voor ieder mens zeer dichtbij, alleen je moet een soort bril dragen om het te zien of eerder gezegd om het te ervaren. Want daar komt het vooral op neer. Geluk ervaar ik tussen m?n oren. En ik dank God voor mijn zintuigen want die vormen de basis ervoor.

Hieronder zal ik uitleggen hoe ik dat doe. Het is een combinatie tussen denken en voelen. Maar het voelen is het belangrijkste. Dat is logisch want ik voel me liever prettig dan dat ik me prettig denk.

Voor mij bestaat geluk uit 8 tools. Zie tevens de afbeelding.

1 Geloof / kracht

2 Liefde/warmte

3 Vrijheid

4 Ruimte

5 Basis/fundament

6 Uitdaging/Doel

7 Groeien

8 De wereld (natuur/cultuur)

Ik ben van mening dat hoe meer je van deze items continu ervaart het geluksgevoel constant aanwezig is.

Indien je geen geluksgevoel ervaart kan het zijn dat er een aantal items niet ervaren wordt.

Bijvoorbeeld:

Als je in je werk ongelukkig (niet prettig voelt) voelt kan het zijn dat je het item groeien niet ervaart. Je hebt het gevoel niet verder te komen, je staat stil. Oorzaak hiervan is omdat er geen uitdaging is. Misschien wil je zelf wel wat anders maar het kan bijvoorbeeld zijn dat je geen vrijheid en /of ruimte krijgt van je chef. Gevolg: je voelt je niet gelukkig. Je wilt eigenlijk wel weg.

Ook kan je je minder prettig voelen omdat je geen liefde/ warmte, bijvoorbeeld in de vorm van respect en erkenning. Misschien voel je je wel minder prettig omdat de basis van de bedrijfscultuur een achterbakse roddelcultuur is. Sommige mensen voelen er zich heel gelukkig bij, is mijn ervaring.

Deze items kun je in je geest op verschillende manieren toepassen.

Van klein naar groot:

1 Geest, lichaam

2 jezelf en je partner

3 gezin

4 familie

5 werk

Natuurlijk kunnen er meer bij. Die kan je zelf wel bedenken.

Hoe meer items je ervaart en hoe groter het bereik in je geest. Hoe groter de kans dat het leven intenser wordt.

Doordat je anders kijkt ga je andere dingen zien waardoor je vooral van kleine dingen kan genieten.

En dat is toch eigenlijk wel wat we allemaal willen lijkt mij.

Het kost even tijd om door die nieuwe bril te kijken. Maar dat is nou juist de uitdaging.

Ik wens jullie er veel succes en alle geluk van de wereld. Indien je vragen hebt of je wilt reageren, dan kan dat via mijn emailadres. edwin.de.lange@planet.nl. Schroom niet. Indien gewenst kan ik een afbeelding nasturen.

Een afbeelding zegt meer als al deze woorden.

Laten we er 1 drinken ‘op het geluk’ alvast, hoi