'Flavoured Beers' maken bier weer trendy

  • Peter Smit

    Hallo Allemaal!

    Mijn naam is Peter Smit en ik studeer International Hospitality Management (een internationale route van Facilitaire Dienstverlening) in London. Ik ben bezig mijn mijn laatste jaar en ik moet een dissertation (een soort afstudeerscriptie) schrijven en daar heb ik jullie hulp bij nodig.

    Het onderwerp van mijn dissertation is bier marketing en het effect daarvan. Via dit forum wil ik graag jullie reacties verzamelen op mijn stellingen. Mijn tweede stelling is:

    Flavoured Beers kunnen beer weer trendy maken!

    De zwakke plek van bier is dat zelfs de brouwerijen het als een homogeen product beschouwen. Dat betekent dat er erg weinig mogelijkheden zijn om de competitie aan te gaan op basis van verschil in smaak. (in tegenstelling tot de pre-mixers) Zoals jullie weten heeft onder andere Heineken al een aantal bieren met toegevoegde smaak op de markt gebracht.

    Ik zie deze ontwikkelingen als een reactie op de populariteit van de pre-mixers en verwacht dat deze ‘flavoured beers’ de populariteit van bier kunnen versterken en beer weer trendy kunnen maken. Zeker omdat het de mogelijk om een unique product op de markt te brengen vergroot…

    Bovendien is dit een manier om bier aantrekkelijker te maken voor vrouwen, die doorgaans van zoetere drankjes houden.

  • P.Tent

    Helaas, heb je een stelling gedeponeerd die eigenlijk niets met bier te maken heeft, zoals bier bedoeld is.

    Wel moet ik toegeven dat het voor een multi-brouwer(Wil hij zijn afzet/omzet vergroten) erg interessant is. Kijk en proef de voorbeelden van Grolsch, 2.5 lemon en grapefruit.

    Als echte bierliefhebber kan ik me dus voorstellen dat een brouwer zover durft te gaan. Want de “originele” biermarkt is redelijk verzadigd.

    Een twistpunt in dit geheel vind ik de rol van consument. Er ziin honderden verschillende biersmaken. Er zijn tientallen biertradities die ook de zoetekauwen voorzien. (Sjoes, Berlinerweisse met siroop, Faro) Ik vind dat de consument wat langer moet kijken dan zijn neus lang is.

    Een ander punt is dat grote drankbevoorradinscentra de Mitra's en Gall en Gallen bevoorraadden met risicoloze bieren.

    Als er meer verandering in komt en er breder assortiment wordt bewerktstelligd is dat gedoe nergens voor nodig. Echter onbekend maakt onbemind. Bier is bier, zoals bier bedoeld is.

    Ik zou wel 1000 vellen kunnen mailen, maar laat ik het hierbij houden. Hopelijk heb je er wat aan.

    Van een bierliefhebber van het zuiverste soort.

  • Atik

    Ik lust absoluut geen bier, omdat het erg bitter smaakt. Er zijn een paar biertjes met smaak die ik ooit geproefd heb (chocoladebier en kersenbier), maar ik blijf dat typische smaak van bier proeven. Bovendien vind ik de combinatie van zoet en bitter tot nu toe niet echt geslaagd.

    Als je bier weer trendy wil maken, moet je dit niet zozeer met (nieuwe) smaak doen, maar echt met marketing. Het bier moet een gevoel oproepen, een bepaalde emotie. Het bier moet het gevoel oproepen van een lekker zoet en hedendaags drankje. Dit kan naar mijn mening bereikt worden door een leuke slogan, flitsende beelden van coole meiden van begin 20 (geen mannen, want vrouwen willen zich associeren met hun ideaal beeld) met leuke trendy party's (emotie: sfeer), bier in een leuk en makkelijk grijpbaar flesje (kun je gemakkelijk overal mee naar toe nemen) en natuurlijk de smaak associeren met emotie. Op die manier maak je bier weer trendy.

    Goed voorbeeld uit de biergeschiedenis: Grolsch. Vroeger had Grolsch van die reclame waar oude vissers ambachtelijk gingen vissen, of manden gingen vlechten. Dit leidt tot een ‘ouwe-lullen-bier- imago’. Door verandering van reclame is die imago helemaal weg, terwijl ze nauwelijks wat aan de smaak veranderd hebben.

    Succes met je onderzoek

  • Remco Verkerk

    Bier moet puur, Recht uit het hart van de brouwer en niet uit het hart van een designer of marketing specialist…..

    Remco Verkerk