inhoud bier

• timo & victor

vraagje; is er een verschil tussen de inhoud van bier tenopzichte van de schuimkraag

maakt het uit of er meer alcohol inzit en is er een verschil tussen wit en donker bier ten opzichte van de schuimkraag.

bekend is ook engels bier helemaal geen kraag heeft en komt dit door de samenstelling of slechts door de manier van tappen

ik hoop dat iemand dit kan antwoorden, en informatie naar mij terug mailt, misschien weet iemand zelfs its meer?

bedankt en ik hoop wat te horen;

timoootter@hotmail.com

• Peter

Een schuimkraag bestaat uit Co2 en eiwit die een onzettende hekel hebben aan vet.

Naarmate er meer co2 in het bier zit zal de schuimkraag voller worden.

Echter bij bovengistende bieren zal de densitiet van de schuimkraag dichter zijn dan die van een ondergistend biertje.

Dit heeft dan weer te maken met de ingredienten en de soort gist die is gebruikt.

Een Engels bier (Lokaal), een export versie voldoet aan de vasteland gewoonte,

Is meestal een bovengistend bier. Dat deze bijna geen schuimkraag kent komt door de in verhouding minder aanwezigzijnde co2 moleculen.

Meer over het schuimkraag verhaal vind je in bierboeken.

Het grote brouwboek van Jan van Schaik is echt een aanrader mbt tot de gestelde vragen

Hopend dat ik toch een klein tipje van de sluier heb opgelicht.

Moi