Hallo, jongens en meisjes en de meester ik houd mijn spreekbeurt over bier
Inleiding ik heb het onderwerp bier gekozen omdat ik op een site kwam waar je je onderwerp kon over kiezen
Hoofdstuk 1 Geschiedenis van bier
6000 jaar geleden brouwden ze zelf al bier ze dachten dat bier een geschenk van een god was daarna maakten ze echte brouwerijen bier is het tweede drinken op aarde de grootste bier doppen verzamelaar heeft een half miljard bier doppen die zitten in een kluis van de RABO bank. in Tsjechië word het meeste bier word gedronken
Hoofdstuk 2 merken
Elke bier is zoet maar sommige een beetje bitter
Welke bier vindt Nederlands het lekkerst
1 Heineken
2 hertog Jan
3 alfa
Welke bieren zijn bovengist bovengist is dat witte bovenin zit Tarwebier altbier Witbier en nog meer
Welke zijn ondergist het witte onderin zit
Lager oudbruin bokbier en nog meer
Het meeste alcohol heeft bok bier
Het Bier met het minste alcohol heeft 3 procent
Hoofdstuk 3 de ingrediënten
1 water 2 mout 3 hop 4 gist met dit kun je bier maken
Water zit in de bier 75 procent het water van bier is 2 keer beter dan kraanwater
Mout dat is gerst gerst zit in bier
Hop dat is een van een plant hop plant kan 10 meter hoog worden
Gist zit suiker in en die maakt dat witte bovenin
Hoofdstuk 4 waarom word je dronken van bier ?
In bier zit alcohol en als je dat binnen krijgt worden je hersensellen verdoofd
En als je bier met een rietje drinkt word je sneller dronken
Er is ook een ziekte als je te veel alcohol binnen krijgt word je heel vergeetachtig
Kinder worden ook sneller dronken omdat ze klein zijn en minder wegen
Hoofdstuk 5 bier is gezond
Bier is gezond als je er eentje neemt nog gezonder is dat je er twee neemt en bier is tegen de beroerte en goed voor je bloeddruk
Maar als je er meer dan drie neemt is niet meer gezond als je met mate drinkt is
Het wel gezond als je te veel drinkt zoals drie of twee per dag ga je op je 40e wel dood dit gebeurt bij heel veel mensen
Hoofdstuk 6 alcohol vrij bier
Alcoholvrij bier wordt ook wel malt bier genoemd De meeste alcoholvrije bieren zijn pilsbieren, Alcoholvrije bieren mogen tot 0,1% alcohol in zitten met gewoon bier,. Twintig glazen alcoholvrij bier zijn ongeveer evenveel alcohol als een half biertje
Hoofdstuk 7 bier in landen
in Tsjechië drinkt ongeveer drinkt een Tsjech 160 liter bier per jaar
Daarmee zij de Tsjechiers de grootste bier drinkers van de wereld
De Engelse bieren zijn bovengistend
In Duitsland word het meestal het altbier vaak gedronken on sommige bieren zijn er meestal ondergistend daar word het oktoberfeest gevierd daar word ongeveer 6 miljoen liter bier gedronken
Dit was mijn spreekbeurt zijn er nog vragen?