Hoi Michiel,
Leuk ook een verzamelaar tegen te komen.
Sinds vijf jaar verzamel ik bieretiketten. In het begin op de fles, maar ja, waar moet je in hemelsnaam met al die flessen heen.
Ik heb besloten om ze eraf te weken. Dit is goed te doen in lauw-warm water. (Met oude flessen gaat dit wel moeilijk, maar hoe jonger de fles, hoe makkelijker het gaat.
Om ze te ordenen heb ik iets geweldigs gevonden. Het is niet goedkoop, maar wel enorm handig en mooi. Je hebt tegenwoordig ZELFKLEVENDE FOTOBLADEN van het merk HENZO. Dit zijn fotobladen die geplastificeerd zijn waar je de etiketten achter kunt plakken. Het mooie is, dat wanneer je ze wilt verplaatsen, bijvoorbeeld omdat je bijvoorbeeld een bepaalde serie bij nader inzien bij elkaar wilt plaatsen, je ze heel gemakkelijk loshaald zonder te beschadigen.
Ikzelf sorteer ze op alfabet van de brouwerij. (B.v. Kylian staat in dit geval dan bij HEINEKEN, net zoals Lingen's Blond)
Nog een tip: om gekreukte etiketten na het afweken weer glad te krijgen, pak je gewoon even het strijkijzer (niet te heet).
Ik kan je eventueel helpen aan diverse etiketten, aangezien ik ook dubbelen heb.
Als jij ook nog dubbelen hebt, is dat misschien wel leuk.
Mijn e-mail is: commandeur.bloembollen.bv@wxs.nl
Proost en veel succes.
Groetjes Johan Commandeur.